България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Ще се влиза ли в затвор заради върнат километраж?

КЗП и пунктовете за технически преглед към МТИТС трябва да следят за това деяние, смята Алекси Стратиев

22.08.2016 | 11:10 Редактор: Ирина Георгиева
Ще се влиза ли в затвор заради върнат километраж?

От Съюза на българските автомобилисти (СБА) настояват да се криминализира превъртането на километражите на автомобилите. 

В България сутрин, Ивайло Търпанов, представител на Съюза коментира думите на зам.-председателя на парламентарната комисия по транспорт Иван Вълков: "Много лесно всички искат да криминализират всяко деяние, а не всяко нещо може да бъде наказателно и заради това много внимателно трябва да се обмисли."

По думите му предложението за законодателни промени идва и от една европейска директива, която вече е в сила. 

"Комисарят на транспорта каза, че с тази директива реално ЕК приема, че извършването на дейност с превъртането на километраж от частни лица или фирми не се приема за легално. Тоест тук не става въпрос всяко деяние да бъде криминализирано, а в случая това деяние да бъде криминализирано", подчерта Търпанов.

Той даде пример със страни като Германия и Великобритания, където превъртането на километражите е криминално деяние и се наказва със затвор.

Задълженията на Пътната полиция са изключително и най-вече по безопасността на движението, подчерта бившият шеф на Пътната полиция и експерт по безопасност Алекси Стратиев. Според него контролът за километражите евентуално трябва да се следи от КЗП и от пунктовете, където се извършват технически прегледи към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

"Техническата изправност се контролира от МТИТС чрез пунктовете за годишни технически прегледи, а там нещата са много сериозни. Говорим за вносни автомобили, на които са свалени километрите, но не говорим за нашия парк, където 60% са автомобили от 15 и 20 години нагоре. Сравнявайки този парк с автомобили от бившото ГДР, сега влизат с вероятно не малко превъртени километри, но пък в не толкова лошо състояние", смята Стратиев.

Експертът по безопасността подкрепя по-скоро законодателни промени, при които да се криминализира дейността на тези, които гарантират добро техническо състояние на автомобила, а то не е такова.

Същевременно автомонтьорът Димитър Димитров, който работи в сервиз към СБА обясни, че повечето автомобили влизат още преди вноса с превъртени километражи, но не са малко и на тези, където им го променят в България.

Всичко е софтуер, обясни Димитров. По думите му когато автодиагностик иска да види грешките на автомобила, тогава влиза в паметта му и съответно може да манипулира пробега.

По думите му, ако на година средно се изминава 30 000 км с един автомобил, то той след 10 години трябва да е средно на 300 000 км.

Монтьорът препоръча при покупка на кола, тя да се закара в сервиз на купувача, а не на търговеца, където да се установи реалното му състояние.