България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Финансирането - причина за проблемите в образованието

В Съвета на ректорите не е обсъждано закриване на университети, коментира още проф. Любен Тотев

26.05.2016 | 09:16 Редактор: Ирина Георгиева
Финансирането - причина за проблемите в образованието

Финансирането е сред причините за проблемите в българското образование. Това коментира председателят на Съвета на ректорите в България и ректор на Минно-геоложкия университет проф. Любен Тотев в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.

"Ако се върнем след приемането на България в ЕС през 2007 г. и световната икономическа криза през 2009 г., когато трябва да се определи един приоритет в сферата на образованието има две алтернативи - или да се тръгне, както в другите области в стагнация или намаляване на финансиране на образованието - или обратното - да се финансира образованието, което да даде възможност за излизане от тази криза. За съжаление по една или друга причина е преминало към първия вариант. Финансите са в основата на всичко", поясни проф. Тотев.

Вече има приета Стратегия, както и промени в Закона за висшето образование от 1 март тази година, припомни той и добави, че от Управителния съвет са излезли с призив до министъра на образованието и до председателя на парламентарната комисия по наука и образование, че подкрепят това, което е предвидено в Стратегията и Закона за висшето образование - "поетапно да се премине на финансиране не само на брой студенти във ВУЗ-овете, а като се обърне поетапно и внимание на качеството".

Процесът "парите следват студента" е контролеруем, смята проф. Тотев. Според него има начини всичко да се урегулира.

"Има една категория университети, която през годините освен в областите, които неминуемо са най-добрите, са поели един курс на разширяване на областите на обучение. Естествено е, че би следвало да обучаваш, където си най-добър, най-силен и имаш преподавателския потенциал", посочи ректорът на Минно-геоложкия университет и добави, че не е редно да обучаваш в области, където не си компетентен само заради финансиране.

Вероятно има малко повече от необходимите за бизнеса и държавата бройка, приемани студенти, отбеляза още той. Според него през години се е скъсала връзката между бизнес и образование, а сега първата страна разбира потребността от хора с висше и средно образование. По думите му обаче, когато говорим за потребност те трябва да я заявят и да е поемат отговорността в тази област.

За нас преподавателите във ВУЗ-овете няма приоритетни студенти и неприоритетни, подчерта още проф. Тотев. "Що се отнася до това, което излезе в публичното пространство и се отнася до ОП "Образование, наука и интелигентен растеж" - там по едни или други причини под "приоритетни" се разбират приоритетни за финансиране научни направления, които на този етап са недотам желани по една или друга причина. От тази гледна точка направления би следвало да се считат като по-непривлекателни и от тази гледна точка, когато са отделяни средствата по програмата е решено да бъдат стимулирани 32 направления, за да могат да станат по-привлекателна за студентите", поясни той.

Студентските стипендии са между 50 и 120 лева, отбеляза той. По думите му те не са променяни от 2004 г.

В Съвета на ректорите не е обсъждано закриване на университети, коментира още проф. Тотев.

"Ако начинът на финансиране бъде съобразен именно с тези неща, всичко ще отиде на мястото си и няма да се стигне до закриване на университети", посочи той.