България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Симеон Ананиев: Нужна е общонационална схема за БДЖ

Проблемите на железниците идват и от страна на управляващите, смята Марио Нинов

12.01.2015 | 09:58 Редактор: Ирина Георгиева
Симеон Ананиев: Нужна е общонационална схема за БДЖ

На 12 януари е началото на края на БДЖ , прогнозира Марио Нинов от стачния комитет на КТ „Подкрепа" по повод спирането на 38 влака от началото на седмицата. В Сутрешния блок на България Он Ер, той коментира, че проблемите при българските железници не идват само от тяхното ръководство, а и от управляващите. Според председателя на АБЖК Симеон Ананиев и времето на диалог вече е изпуснато. 

"В една модерна държавата, за която ние претендираме, членка на ЕС - когато има такива промени влаковете дават се в интернет. Провеждат се срещи с кметовете къде влаковете не са най-ефективни, там където има и автобуси. Тоест трябва да се върви към една общонационална схема, при която да е защитен интересът на държавата. Това не беше направено." - коментира Симеон Ананиев.

Железницата е създадена, за да обслужва населението, бизнеса и държавата, подчерта Ананиев. По негови думи ръководството на железницата твърди, че трябват 40 милиона, за да се оправи БДЖ, но всъщност никой не казва от каква железница и от какво имат нужда хората

"Трябва да тръгнем от това каква железница искаме и в сегашните условия, при сегашното население и при сегашната концентрация на по-големите градове какъв модел на железница да има. Нашата железница е от миналия век и като организация и като технология. За мен е смущаващо, че няколко поредни правителства нямат програма и политики за развитие на железниците. Всичко първи по хода на ликвидаторите." - смята Ананиев.

Марио Нинов от своя страна обясни, защо на НКЖИ и БДЖ им се наложи да работят с по-малко пари през 2014г. така:

"Това, което се лансира, че на БДЖ се дава с 40 млн. по-малко субсидия, реално не отговаря на истината. Истината е, че се дават 40 млн. по-малко специално за пътнически превози, а парите като пари, които се отпускат от държавната субсидия на БДЖ са дори в размер по-голям от миналата година, защото миналата година държавната субсидия беше същата, но при актуализацията на бюджета беше намалена, както за НКЖИ, така и за БДЖ. Заради това се наложи и двете компании да работят с по-малко пари през календарната 2014г. " - обясни Нинов. 

Фактите са, че през 2014г. БДЖ са изплатили 85 млн. задължения към банките кредиторки за закупените мотриси и новите мотриси Siemens, коментира Нинов.

"Много е интересно как държавата как специално отделя тези 40 млн., които ги вади от субсидията за пътнически превози и ги дава като капиталов трансфер единствено и само за банките, тези 40 млн. са два пъти по-малко от това, което е платено миналата година. Новият график за движение влезе от 14 дек. 2014г. " - подчерта Нинов.

Според синдиката на 12 януари е началото на края на БДЖ.

"Не може БДЖ да успява да изпълнява графика за движение с 600 влака на денонощие, които се движат, да върне 85 млн. през 2014г., а през 2015г. да отдели само 40 млн. за заем и изведнъж да съкрати една трета от влаковете с идеята, че са нерентабилни и че счетоводно не излизала сметката. Проблемите не са само в ръководството на БДЖ, но и в управлението." - смята Нинов.

Чуйте: