България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Децата на 6-7-8 са активни потребители на интернет

Как растат децата в ерата на високите технологии

16.09.2014 | 11:14
Децата на 6-7-8 са активни потребители на интернет

Коментар в Сутрешния блок на 16 септември на Ивелина Атанасова, организатор на конференцията Digital Kidz и Иван Нончев за децата в дигиталната епоха и адаптацията на бизнеса и образователната система към новите реалности.


Каква е целта на конференцията?

Нашата концепция не е да променим мнението, а да информираме бизнеса и обществото какво се случва и кои са новите тенденции.

Децата, които живият в дигиталната сфера идентифицират няколко много ясни тенденции, които искаме да споделим и анализираме.

Дигиталните деца са вече потребители, да имат финансова възможност да купуват продуктите.

Това е безкрайно различно в сравнение с това, което сме свикнали до момента.

От друга страна, все повече родители казват, че децата им са свързани постоянно с таблетите, компютрите и телефоните.

Но потребяват технологиите изключително пасивно.

В ЕС има много инициативи, които насърчават децата да започнат да програмират и да бъдат активни производители на съдържание, не само консуматори.

Бихме искали да разгледаме въпроса от гледна точка и на образованието.

Образователната ни система има нужда от адаптация спрямо новите, дигитални  деца, които вече имат изключително богат достъп до информация в интернет. Те са постоянно дигитално обвързани и за тях е изключително трудно да бъдат по осем часа в класните стаи, слушайки мирно и попивайки информацията, която им се преподава.

Те са много по-динамични, по-активни и по-обвързани с каузи и това са казуси, които бихме искали да обсъдим с цел подобряване на комуникацията.

 

Споменахме родителите. Много от тях са леко притеснени като виждат постоянното използване на таблети. Децата обаче са доста по-информирани, отколкото ние сме били на тяхната възраст. Това донякъде плаши родителите. А то не е толкова страшно, само по себе си. Все пак това е достъп до технологии, които няма как да премахнем.

Това е факт.

ЕС излезе официално с данни, че 90% от хората, които упражняват професиите на бъдещето ще имат потребност от ИТ умения.

Смехотворно би било да забраним на децата да ползват ИТ технологиите, защото имат нужда от тях.

Това, което трябва да се промени е родителите, обучителите и бизнесът трябва да са по-активно запознати с децата, с технологиите и с полезните начини технологиите да са полезни на децата.

Не в ущърб, каквото е общото мнение в момента.

 

Малко преди началото на уч. година отново се заговори за или против прословутата забрана на смартфоните в училище. Доста учители подкрепиха идеята.

Ако се замислим след десетина година изобщо няма да има такава дилема. Всеки ще разполага с такова устройство.

Смятам, че всичко е въпрос на възпитание.

Ако дигиталните технологии, дигиталната комуникация станат част от възпитателния процес, защото вече са част от живота на децата, всичко това ще се промени.

Докато обществото масово не разбира технологиите и не ги приема е много по-лесно да отречеш съществуването им и полезността им.

Просто защото не ги познаваш.

Целта ни е обществото, бизнесът, родителите и обучителите, хората, които са в досег с нашите деца и технологиите да научат малко повече за тенденциите, за функционалността на технологиите, слабите и силните им страни.

Категорично не съм от хората, които казват, че всичко е само добро.

Има и слаби страни.

Когато познаваш силните и слабите страни, добрите и лошите неща, можеш да ги използваш правилно, а не да работим на принципа на забранения плод, който е най-сладък винаги.

 

Да не подхождаме от позицията на страха.

Как гледат фирмите, големите технологични компании на децата - като потребители и като бъдещи кадри?

Като родител ми е трудно да намеря устройства за деца. Считам че това е проблем, защото децата са много сериозна таргет група и консуматор.

Има сериозен проблем в рекламната комуникация. Децата на 6-7-8 години са активни потребители на интернет и знаят какво се случва в социалния свят.

Има неща, които трябва да се адаптират.

 

Само в България ли са тези пропуски?

Масово децата обаче не се възприемат като таргет група. Като аудитория.

Това ще се промени и то в много кратки срокове.


Конференцията Digital Kidz ще се проведе на 1 ноември 2014, Денят на народните будители.

Лектори на събитието ще бъдат Светлин Наков, Петър Събев, Светлозар Петров, Галина Момчева, Гергана Павлова и др.

Целият разговор - във видеото.