Как Apple скри спада в продажбите на iPhone

Резултатите от доклада за финансовите данни за третото тримесечие - нищо не расте, освен приходите в поделението за iPad и интернет услугите

27.07.2016 | 14:45 Редактор: Ирина Георгиева
Как Apple скри спада в продажбите на iPhone

Истински положителните новини от доклада за финансовите данни за третото тримесечие на Apple могат много лесно и бързо да се обобщят. Накратко – не расте нищо, освен приходите в поделението за iPad и интернет услугите.

При таблетите една тенденция към минаване към по-скъпи модели и по-слабият спад в продажбите от очакваното замаскираха общата тенденция на понижение. При интернет услугите, като Apple Music, App Store и услугата за съхранение на данни iCloud, бе отчетено увеличение от 19%. Всички останали показатели са надолу.

Но въпреки лошите новини инвеститорите изглежда остават положително настроени. В следборсовата сесия цената на акциите скочи с до 7% до над 103 долара. 

Причините за това се крият във факта, че компанията предварително настрои анализаторите за възможния спад и успя да надмине понижените очаквания по редица показатели. 

Така например Apple е продала повече смартфони iPhone през третото тримесечие, отколкото анализаторите от Wall Street очакваха, и обяви, че приходите ѝ за настоящия фискален период ще надхвърлят прогнозите на експертите. Всичко това успокои до известна степен страховете, че търсенето на най-важния продукт на компанията се сблъсква с огромни проблеми, предава Ройтерс. 

Най-високо оценяваната публично търгувана компания в света заяви, че е продала 40,4 млн. устройства iPhone през третото тримесечие, което е с 15% по-малко спрямо година по-рано, но е повече от средната прогноза на анализаторите за 40,2 млн. по данни на компанията за проучвания FactSetAccount. 

Продажбите на iPhone обаче спадат за второ поредно тримесечие, което оказа натиск върху общите приходи на компанията за третото фискално тримесечие, което приключи на 25 юни, понижавайки ги с 14,6%,

Търсенето на смартфоните на Apple се е свило в Китай, отчасти заради икономическата несигурност там, но тази тенденция се забелязва и на някои по-зрели пазари, на които хората предпочитат по-дълго да задържат телефоните си, преди да ги обновят. Спадът на продажбите предизвика опасения дали технологичният лидер може да продължи да генерира печалба, каквато очаква от него Wall Street.

"В Китай е основният спад", коментира Патрик Муурхед, анализатор на Moor Insights & Strategy. "Samsung и Huawei са много по-конкурентни отколкото преди година, а китайската икономика не се справя добре като цяло".

Муурхед твърди, че все пак има увеличение на приходите от услуги – сегмент, включващ App Store и iCloud, което е "лъч светлина за Apple”. Тук има ръст от 19% на годишна база до 5,98 млрд. долара. 

Докато приходите в поделението на iPad растат със 7% заради по-скъпия iPad Pro, продажбите като бройки спадат за десето поредно тримесечие, този път с 9% до 9,95 млн. броя, докато анализаторите очакваха средно 9,1 млн. броя. 

Apple е продала 4,25 млн. броя от персоналните компютри Mac спрямо очакванията за 4,4 млн. броя. Бройката е с 11% по-ниска на годишна база и маркира трето поредно тримесечно понижение. 

Главният финансов директор на технологичния гигант Лука Маестри коментира пред Ройтерс, че представянето на Apple е надминало очакванията, а на резултатите за тримесечието са натежали валутните колебания и фактът, че се правят сравнения с огромните продажби на iPhone 6 от предходната година.

Потребителското търсене е било по-добро от очакваното от компанията, коментира още той.

Продажбите на iPhone спаднаха през миналото тримесечие за първи път от появата на първия смартфон на Apple на пазара през 2007 г., като спадът беше с цели 16,3%. Маестри прогнозира, че средната цена на устройството ще нарасне през тримесечието, което завършва през септември.

iPhone носи около две трети от общите продажби на Apple. Главният изпълнителен директор на компанията Тим Кук заяви по време на срещата си с анализаторите, че iPhone SE, по-евтиният телефон на фирмата с 10-инчов екран, който беше пуснат на пазара тази година, увеличава палитрата от хора, които имат възможност да си купят телефон на Apple.

"Той отваря вратата към клиенти, до които преди не достигахме", коментира той.

Нетната печалба на Apple спадна с 27 на сто през тримесечието до 7,8 млрд. долара, докато приходите от 42,36 млрд. долара надминаха средната оценка на анализаторите за 42,09 млрд. долара според Thomson Reuters I/B/E/S. Печалбата на акция пада от 1,85 долара до 1,42 долара за акция, докато анализаторите очакваха спад до 1,38 долара за акция.  

"Индия е един от нашите най-бързо развиващи се пазари в момента... Насочваме се към отварянето на повече магазини в Индия и виждаме огромен потенциал", коментира Кук.

Apple прогнозира, че приходите ѝ за четвъртото тримесечие ще достигнат 45,5-47,5 млрд. долара, което е доста над средната сума, очаквана от анализаторите – 45,71 млрд. долара.

Прогнозата покрива тримесечието, което приключва през септември, а то вероятно ще включва поне първия уикенд, в който ще се продава новия модел смартфон, който се очаква да бъде пуснат на пазара през септември. 

Още технологични новини четете в Investor.bg