Какво означaва лидерството на Марк Зукърбърг за поколението Y

Или могат ли технологиите са насочат вниманието към социални каузи

13.12.2015 | 10:59 Редактор: Мариета Иванова
Какво означaва лидерството на Марк Зукърбърг за поколението Y

Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг и жена му Присила Чан наскоро обещаха, че в хода на живота си, ще дарят 99% от акциите си в социалната мрежа за благотворителни каузи, отбелязва в публикация за Forbes Ашли Стал. Тя припомня, че съобщението е направено с отворено писмо към новородената им дъщеря Макс, публикувано във Facebooк. Двойката изрази надежда, че дарението за около 45 млрд. долара, ще направи света по-добро място за дъщеря им.

 Ашли Стал отбелязва, че Зукърбърг е безспорно типичен представител на лидер от своето поколение Y (или още поколение „Милениум“), и обявеното дарение залага важен прецедент пред неговите връстници – а именно, че подкрепата за социални каузи е много по-важно от акумулирането на несметно богатство. И, да, той задържа доста голяма сума, но ангажиментът му да дари по-голямата част от нея е уникално решение. Решението му изпраща послание, че да помагаш на другите е от първостепенно значение и че всички ние сме от отговорни за това да направим света по-добро място, пише Стал.

В публикацията си тя отбелязва, че примерът на Зукърбърг определено е положителен, но че това поколение по принцип има склонност към филантропия. Поколението „Милениум“ е израснало в ерата на невероятния напредък на технологиите, като тези постижения помагат в оформянето на ценностите и приоритетите на днешните млади хора.

Повишената употреба на технологиите се отрази в увеличаване на осъзнатостта на социалните каузи, пише Стал. Тя допълва, че принос в този контекст има и междукултурното общуване и допълва, че с увеличаването на осъзнатостта за социалните проблеми отговорното поведение към тях се превръща в норма.

Стал подчерта, че независимо от редицата контрааргументи, поколението „Милениум“ дълбоко се вълнува от това как да помогне на другите. В подкрепа на твърдението тя цитира данни, според които голяма част от представителите на това поколение– над 80%, се стремят да допринесат за общността. Седем от десет споделят, че са отдадени на социални дейности.

Нещо повече поколението „Милениум“ не само е отдадено на собствените действия и принос, но има също така и големи очаквания от компаниите, с които се свързват. Те са лоялни към компании, които подкрепят социални каузи. Подобна нагласа предопределя и потребителското им поведение предвид това, че четири от пет души от това поколение избират да закупят продукт от компания, която подкрепя социални каузи пред такава, която не го прави, при едни и същи параметри на цена и качество.

С решението си Зукърбърг не дава просто един житейски пример- той осигурява платформа за подкрепа  – Facebook.

Повечето представители от поколението „Милениум“ използват социалните медии, за да водят кампании за подкрепа. И това работи. Поколението Y се ангажира по начини крайно различни от предходното поколение, което им позволява да се включват на едно напълно ново ниво.

Изпълнителният директор на Facebook дава пример за лидерство и към по-приятелски насочени към семейството работни места. И пример за това е, че преди раждането на дъщеря му, Зукърбърг обяви, че ще излезе в двумесечен отпуск по бащинство. Преди това Facebook обяви, че ще предоставят на служителите си по света – както майки, така и бащи, четири месеца отпуск при раждане на дете.

Лидерският пример на Зукърбърг изпраща послание за ценността на семейството.

Родителите от поколението „Милениум“ повече от всяко друго поколение са склонни да споделят живота си с партньор, които работи. Затова и гъвкавата работна среда с отчитащите ценността на семейството политики са високо ценени от тях, отбелязва Стал.