Създадоха генетично модифицирани комари, които са резистентни на малария

24.11.2015 | 14:20 Редактор: Ирина Георгиева
Създадоха генетично модифицирани комари, които са резистентни на малария

Американски учени твърдят, че са създали генетично модифицирани комари, които са резистентни на малария, пише BBC. Ако теорията им, разработена в лаборатория се докаже на практика, то може да се предложи нов начин, който да спре хапещите насекоми да разпространяват малария сред хората.

Учените са поставили нов "резистентен" ген в този на комара. Този метод за "редактиране на гени" се нарича Crispr. Когато два генетично модифицирани комара се кръстосат, тяхното потомство наследява резистентният ген, съобщава списание PNAS.

На теория, ако тези комари ухапят човек, те не трябва да са в състояние да прехвърлят паразита, който причинява малария.

Около 3,2 млрд. души - почти половината население на света - са изложени на риск от малария. Комарниците, инсектицидите и репелентите може да помагат срещу хапещите насекоми, както могат да се изпишат и лекарства на всеки, който е прехванал инфекцията, но е факт, че болестта убива около 580 000 души годишно.

Учените търсят нови начини за борба с маларията. Екип от изследователи в Калифорнийския университет вярва, че генетично модифицираните комари играят ключова роля, а именно резистентното потомство да замени ендемичните маларийни комари. Те са избрали да експериментират с комари, намерени в Индия - Anopheles stephensi.

Д-р Антъни Джеймс и екипът му показват, че биха могли да дадат нов ДНК-а код на насекомите, така че да ги направят лош приемник на маларийния паразит. ДНК-то, което се бори срещу паразита, се наследява в почти 100% от поколението на комарите и се наблюдава в още три поколения напред.

Учените се надяват откритието да работи и върху останалите видове комари. Това обаче не е единственото решение за проблема с маларията, а само допълнително оръжите, уточняват те.

"Все още не е ясен крайният резултат, но със сигурност проучванията изглеждат обещаващи." - коментира проф. Дейвид Конвей, експерт от Лондонското училище по хигиена и тропическа медицина.

Други учени се опитваха да направят генетично модифицирани комари, които да са безплодни, така че да умрат. Някои експерти обаче изразиха опасенията си, че премахването на комарите може да предизвика непредвидени и нежелани последици.

Подмяната на болестотворни комари с "безобидни видове" е потенциална алтернатива.