Край на измамите с две шофьорски книжки

Шофьорите с няколко свидетелства за управление на МПС ще трябва да върнат едното

24.04.2014 | 09:55 Редактор: Ирина Георгиева
Край на измамите с две шофьорски книжки

Гражданите на ЕС, които притежават две шофьорски книжки от различни европейски държави, трябва да върнат едната. Това заяви председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка в България Йонко Иванов в Сутрешния блок на България он ер. Шофьорите обаче ще могат да си изберат, коя книжка да задържат.

Промените в Наредбата на МВР* за условията и реда за издаване на свидетелства за управление на МПС въвеждат евродиректива, която слага край с измамите, свързани с ползването на няколко шофьорски книжки. Наредбата е публикувана в "Държавен вестник" на 22 април.

По думите на Йонко Иванов измененията са закъснели. Той коментира, че българските шофьорски книжки трудно се фалшифицират. Следващата стъпка към синхронизиране с европейското законодателство ще е към свидетелствата за управление на МПС да бъде добавен чип, който да съдържа информация с биометрчни данни и пълното досие на шофьора  в КАТ. Подобна стъпка ще наложи създаването на електронен регистър, което ще намали значително злоупотребите с фалшиви шофьорски книжки.

„Една от основните цели на новата наредба е да се пресече туризма за взимането на книжка в чужда европейска държава“, допълни Иванов.

*Ето какво гласи и самата Наредба:

Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-157 от 2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина
Държавен вестник, брой: 35, от дата 22.4.2014 г.   
Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВА

 
МИНИСТЕРСТВО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № I-157 от 2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (обн., ДВ, бр. 97 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 66 от 2003 г., бр. 93 от 2006 г., бр. 46 и 90 от 2008 г. , бр. 94 от 2009 г. и бр. 18 от 2013 г.)
§ 1. В чл. 7, ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. След код 45 се създава код 46 със следното значение:
„46. Само триколесни превозни средства.“
2. Код 72 и неговото значение се заличават.
3. Значението на код 73 се изменя така:
„73. Ограничено до превозни средства от категория В от вида на четириколесни моторни превозни средства от подкатегория В1.“
4. Кодове 74, 75, 76 и 77 и техните значения се заличават.
5. Значението на код 79 се изменя така:
„79. Ограничено до превозни средства, които отговарят на посочените в скоби спецификации за прилагането на чл. 13 от Директива 2006/126/ЕО.
79.01. Ограничено до двуколесно превозно средство с кош или без кош.
79.02. Ограничено до триколесни или четириколесни моторни превозни средства от категория АМ.
79.03. Ограничено до триколесни превозни средства.
79.04. Ограничено до триколесни превозни средства с ремарке, чиято максимално допустима маса не превишава 750 kg.
79.05. Мотоциклет от категория А1 с отношение мощност/тегло над 0,1 kW/kg.
79.06. Превозни средства от категория BE, когато максимално допустимата маса на ремаркето не превишава 3500 kg.“
6. След код 79 се създават кодове 80 и 81:
„80. Ограничено до притежателите на свидетелство за управление на триколесно моторно превозно средство от категория А, които не са навършили 24 години.
81. Ограничено до притежателите на свидетелство за управление на двуколесно моторно превозно средство от категория А, които не са навършили 21 години.“
7. След код 81 и преди код 90.01 се създава код 90:
„90. Кодове, използвани в комбинация с кодове, определящи изменения по превозното средство.“
8. След код 96 се създава код 97:
„97. Няма право да управлява превозно средство от категория C1, което попада в приложното поле на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета от 20 декември 1985 г. относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт.“
9. Код 102 и неговото значение се заличават.
§ 2. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава изречение второ: „За издаване на ново свидетелство за управление на МПС поради допълнително вписване на код по чл. 7, ал. 3 не се изисква документът по чл. 13, ал. 1, т. 7.“
2. В ал. 6 думите „категория ВЕ“ се заменят с „категория В“.
§ 3. В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 10 се изменя така:
„(10) Чрез отдел „Пътна полиция“ при ГДНП се извършва:
1. предварително запитване до компетентните органи в държавата, издала свидетелството за управление на МПС по ал. 1, при основателни съмнения за автентичността на представеното за подмяна свидетелство;
2. проверка в европейската система за обмен на информация за свидетелства за управление на МПС.“
2. Създава се ал. 11:
„(11) Не се издава свидетелство за управление на МПС в случаите, когато се установи, че лицето, подало заявление:
1. има обичайно пребиваване в друга държава – членка на ЕС;
2. има друго валидно свидетелство за управление на МПС, издадено от държава – членка на ЕС, или има наложени ограничения или временно лишаване от право да управлява МПС на територия на държава членка, или е започнала процедура по подмяна на свидетелството в друга държава членка;
3. не е изпълнило или не отговаря на предвидените в законодателството изисквания за издаване на свидетелство за управление на МПС.“
§ 4. В чл. 26 се създава ал. 8:
„(8) При подмяна на свидетелство за управление на МПС на водач, притежаващ контролен талон „Водач на МПС без наказания“, се издава нов контролен талон „Водач на МПС без наказания.“
§ 5. В чл. 28 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „се въвеждат на магнитен носител на информация“ се заменят със „се въвеждат в автоматизираната информационна система за управление на административно наказателната дейност (АИС АНД) от звеното „Пътна полиция“, където е постъпил протоколът. В АИС АНД се въвежда номерът на протокола на ДАИ, информация за всички лица, вписани в протокола, независимо от техния постоянен адрес и придобитите категории.“
2. В ал. 2 след думата „изпраща“ се добавя „по факс или електронна поща“.
3. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Звеното „Пътна полиция“ според постоянния адрес на водача след получаване на протокола по ал. 2 го вписва в регистър и му поставя номер.“
4. В ал. 4 съкращението „АИС – БДС“ се заменя с „АИС АНД“.
5. В ал. 5, изречение първо, думата „категория“ и запетаята след нея се заличават, а след думите „номер на протокола“ се добавя „на ДАИ“.
§ 6. В чл. 30 ал. 1 се изменя така:
„(1) Информация за съставените актове за установяване на административни нарушения, фишове, наказателни постановления, издадени заповеди за прилагане на принудителни административни мерки, решения, присъди, както и вида и размера на наложените наказания и броя на отнетите контролни точки се съхранява в АИС АНД.“
Заключителна разпоредба
§ 7. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в „Държавен вестник“.
Министър: Цветлин Йовчев