Полетите с цепелин – един век по-късно

12.10.2015 | 13:40 Редактор: Красимир Кирев
Полетите с цепелин – един век по-късно

Томас Бранд e изп. директор на единствената в света компания, лицензирана за пътнически полети с дирижабъл  - Deutsche Zeppelin-Reederei GmbH. Пред водещия на Време за времето - Красимир Кирев, той разкрива тайните за оцеляването на дирижаблите.

Г-н Бранд, кажете ни повече за вашата компания?

Deutsche Zeppelin-Reederei GmbH се занимава с дизайн на дирижабли и след това производството им. Също така имаме звено, които организира и провежда полети с тях. Така че проектираме, произвеждаме, продаваме на световния пазар и оперираме полети с цепелини. Това става в нашия дом, който се намира в южната част на Германия.

Расте ли търсенето на дирижабли?

Пазарът е абсолютно нишов. Той е такъв, че трябва да бъде създаден като напълно нов, защото много хора дори не знаят за него. Той е много сложен. Първо, зависи от климата и от това дали въобще на дадено място цепелин може да лети. Например, няма как това да стане в твърде горещи райони, нито пък на твърде студени такива.

Необходим ни е точен климатичен микс. Затова Москва, например, е твърде студено място. Ще се отнася до София, не съм сигурен...

Кажете ни както е чувството да летиш с такава машина през 21 век?

Трябва да кажа, че ние сме единствената сертифицирана компания в света за изпълняване на пътнически полети с дирижабъл, с търговски цели. И да ви уверя, че пътуването е почти същото, каквото е било преди 90 г.

Чувството в полет е уникално и несравнимо. Причината е, че вие сякаш плавате във въздуха, като част от него сте. Няма вибрации. Наслаждавате се на невероятна гледка от наистина големи прозорци. Чувството е напълно различно от обикновен самолетен полет, да кажем.

Разполагате с по-голямо пространство, може да се разхождате. Дори да отворите прозорците…

А има ли много случаи, в които хора предлагат брак на партньорите си във въздуха?

Да! Дори имаме разрешението от германските авиационни власти да правим сватбени тържества във въздуха. Това е много интересно изискване, защото ако нямахме разрешението - след момента, в който кажете „Да“ на своя партньор, цепелинът трябва да кацне, да докосне земята и тогава имате право да се ожените. 

 

Видео: Deutsche Zeppelin-Reederei GmbH и YouTube

Колко различни са модерните дирижабли от своите предшественици от преди едно столетие.

Наистина технологията е подобна. Но в това време напълно различна по отношение на дизайна, настройките, структурата отвън и отвътре… Аз мога да откроя две съществени разлики, което се набиват на очи.

Ще започна със структурата. Разбира се, цялата е изградена с помощта на модерни, нови материали. Много по-здрави и устойчиви, по-леки, по гъвкави…  Също така самият балон, е много по-здрав. Направен е от материала, с който се правят и космическите костюми. Така че всичко отразява технологичният напредък. Това е първата по-голяма промяна, която можем да отличим.

Втората съществена разлика се отнася до цялата система на пропорциите. Цялата система на управление, както и тази на задвижване. Днешните дирижабли разполагат с два двигателя – два странични, т.е. по един от всяка страна и един отзад.

Също така перките се движат по-плавно, ускорението е по-плавно, а маневреността и управлението са значително по-лесни. А двигателите подлежат на ротация, която ви позволява да летите и като хеликоптер. 

Причината за тези иновации е, че още преди да започнем дейността си седнахме на чертожната маса и анализирахме инцидентите от преди 100 години. И проблемите, които ставаха със старите летателни машини много често се случваха по време на снижението им към земята.

Инцидентите не ставаха във въздуха, а предимно на земята, при приземяване или паркиране в хангара. Това е представлявало голямата трудност. При внезапни силни пориви на вятъра, или друго неочаквано метеорологично явление. Затова новите ни системи за управление са достатъчно силни, за да устоят на всякакви промени на времето.

А кое е следващото технологично предизвикателство пред цепелините?

Преди да отговоря на този въпрос, бих искал първо да ви посоча стартовата точка на промяна, която е била в миналото. Тя е навлизането на електрониката и цялостната навигация на летателния апарат. В миналото цепелините са имали стари, елементарни системи на управление – различни волани със жило и т. н.

Днес, управлението на модерен дирижабъл всъщност е много лесно. Маневрите са лесни с помощта на  електронен лост за управление. Така нaреченият „Flight Stick” Когато искате да завиете, цепелинът реагира много бързо и много точно. Това става с помощта на електрониката.

Освен това имаме много по-ефективно управление на баланса. В зависимост от маневрата може да премествате горивото от резервоарите в задната част към средата и обратно, в зависимост от температурата на въздуха или на хелия вътре в балона, или пък въздушното налягане. Необходимо е постоянно пилотът да мисли за баланса и буквално да пренарежда различни неща. И всичко това става по електронен път.

http://www.facebook.com/vremezavremeto