От Chevron имали интерес да възродят Бургас-Александруполис

Компанията имала планове да убеди българските власти в необходимостта от проекта

26.05.2015 | 11:16 Редактор: Мариета Иванова
От Chevron имали интерес да възродят Бургас-Александруполис

Американската компания  Chevron имала интерес към изграждането на нефтопровода Бугарс-Александруполис, заявил пред ТАСС президентът на „Транснефт“ Николай Токарев, предава Ведомости. Намеренията на компанията били свързани с планове за разширяване на капацитета на Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК), където  Chevron има 15% дялово участие. От компанията обаче не са коментирали въпроса пред руското издание Ведомости.

През 2014 през Каспийския тръбопроводен консорциум са били пренесени 40 млн. тона нефт, като плановете са след разширението към края на 2016 капацитетът да се увеличи до 67 млн. тона.  По тръбата се пренася нефт от Казахстан и Русия до Новоросийск, където се товари на танкери.

„Възможностите на Босфора не са безгранични. След разширяването ще се появят допълнителни възможности,“ коментирал Токарев.

Ведомости припомня, че идеята за изграждането на нефтопровода с капацитет до 50 млн. тона от българското пристанище в Бургас до гръцкото в Александруполис датира от 90-те години на миналия век. Тръбата е замислена като алтернатива на доставките на претоварените Босфора и Дарданелите.

Споразумението за строителството на тръбата е подписано през 2007 между Русия, България и Гърция. За целта е създадена съвместна компания Trans-Balkan Pipeline B.V. (ТВР), в която 51% разпределят  „Транснефт“, „Роснефти“ и „Газпром нефт“, а България и Гърция- по 24.5%. Проектът беше оценен на 1 млрд. евро. През 2011 обаче беше замразен, тъй като българските власти се усъмниха в неговата екологична безопасност.

 „Буквално преди седмица българската страна пое инициатива за закриване на управляващата  компания Trans-Balkan Pipeline B.V.,“ коментира Токарев. - „Но няма юридически  основания българската страна да излезе едностранно от проекта“, заяви той. По думите му от Chevron са  обещали да проведат консултации с българските партньори, предава Ведомости.

„Затова мисля, че проектът има бъдеще и е интересен с това, че може да реши проблемите на Босфора“, коментира  Токарев. Той не изключва обединяването на КТК и  Бургас – Александруполис. Представител на  КТК е заявил, че въпросът се обсъжда, но няма никакво конкретно решение.

Директорът на аналитичната агенция  Small Letters Виталий Крюков е коментирал, че включването на Бургас – Александруполис  в  КТК е интересно, но за изпълнението е нужно споразумение с България, което по думите му „не е лесно“.

„Санкциите срещу Русия не би трябвало да попречат на неговото строителство, но има рискове в случай на влошаване на ситуацията“, заяви от своя страна заместник-директорът на Центъра за политическа информация Алексей Панин.