БСК: Бюджет 2015 повтаря структурата на приходи и разходи от предходните години

От работодателската организация посочват, че са обезпокоени от запазването на консервативността на бюджетните прогнози

28.11.2014 | 12:36 Редактор: Мариета Иванова
БСК: Бюджет 2015 повтаря структурата на приходи и разходи от предходните години

Бюджетът за 2015 не е бюджет на реформи, а повтаря основната структура на приходи и разходи от предходни години, смятат от Българската стопанска камара.От работодателската организация посочват, че са обезпокоени от запазването на консервативността на бюджетните прогнози за периода 2016- 2017, което според тях е показателно, че не се предвиждат реформи. Позицията на БСК  по проекта на Закон за държавния бюджет на България за 2015 г. и Актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г. ще бъде представена на заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество.

БСК констатира, че в проекта на Закон за държавния бюджет за 2015 г. значително е подценена приходната част.
От камарата посочват, че е занижен прогнозният реален ръст на БВП от 0,8 на сто за 2015 г. Отчетеният ръст на БВП за деветте месеца на 2014 г. е над 1.6 на сто, на добавената стойност - около 2.2 на сто, на потреблението - 1,8 на сто, на капиталообразуването - 4.7 на сто.

В сегашните външни и вътрешни политически и икономически условия и очаквания, може да бъде заложен ръст на БВП от минимум 1.2-1.4 процента през 2014 г. и 1.4-1.5 процента ръст през 2015 г., смятат от БСК.

Според БСК данъчно осигурителните приходи в КФП за 2015 са занижени с 2, 6 на сто спрямо очакваното изпълнение за 2014 г. Предвиденият ръст на приходите от косвените данъци е двойно по-нисък (1, 4 на сто) спрямо очакван ръст от 3, 0 на сто през 2014 г. спрямо предходната 2013 г. Това отново потвърждава липсата на амбиции за повишаване на събираемостта, за противопоставяне на сивата икономика и предприемане на реформи, заявяват от БСК.

Според работодателската организация възприетият изключително консервативен подход за прогнозиране на приходите, ще има демотивиращ ефект за приходната администрация за по-висока ефективност и събираемост при осигурителните плащания, преките и косвените данъци.

От БСК смятат, че е нереалистична и разходна част, несъразмерно висока спрямо нереформираните администрация и системи, структурни звена, обхват и качество на предоставяните публични услуги, регулативни режими и т.н.

Не са адаптирани предвидените разходи спрямо обявените намерения за реформи в административната, пенсионната, здравната, образователната системи, системата за вътрешна сигурност, правосъдната система, енергетиката, допълват от БСК.

БСК заявява отново подкрепа за запазване на финансовата стабилност и Валутния борд, за ускоряване на подготовката за присъединяване към Еврозоната, осигуряване на предвидима и сигурна бизнес среда; задържане на бюджетния дефицит по ДБ и КФПпод определените тавани по Закона за публичните финанси; запазване на преразпределителната функция на бюджета под 37 на сто от БВП, пише в позицията.

БСК е и за запазване на бюджетния дефицит под 3 на сто, програмно бюджетиране с ясно очертани реални цели и очаквани резултати от провежданите политики; стриктно спазване на бюджетната дисциплина от първостепенните разпоредители с бюджети (ПРБ); нарастването на общия държавен дълг категорично да бъде приоритетно за инвестиционни цели.

"Управителният съвет на БСК не приема предложения подход при изготвяне на проекта на Закон за Държавен бюджет на България за 2015 г., защото не отговаря на Програмната декларация на парламентарното мнозинство и на правителството и предвидените реформи, а единствено узаконява несъразмерно увеличение на разходите", заявяват от работодателската организация.