5 проекта по ОП Транспорт са високорискови: Ангелкова

29.08.2014 | 16:07 Редактор: Ирина Георгиева
5 проекта по ОП Транспорт са високорискови: Ангелкова

5 проекта, изпълнявани по ОП „Транспорт“, са идентифицирани като високорискови при направените проверки на място, съобщи транспортният министър Николина Ангелкова.

При три от тях - отсечката от жп-линията „Септември-Пловдив“, АМ „Марица“ и Лот 4 на АМ „Струма“ – има вероятност договорите да бъдат прекратени. 

Рискови ЖП проекти

Ангелкова определи като рисков целия участък от линията Септември – Пловдив, отсечката Първомай – Свиленград и участъка Церковски – Карнобат – Бургас от линията Пловдив – Бургас.

Има забавени разрешителни за строеж за линията Първомай - Свиленград. За там МРР обясни, че вече е издало два от документите, а до средата на септември ще бъдат издадени и другите три разрешения.

ЖП проектът Церковски – Карнобат – Бургас също е определен като рисков проект. Днес, 29 август строителят - "ДжиСиЕф-СК-13-Трейс Рейлинфра Консорциум"ДЗЗД , трябва да представи в транспортното министерство нова строителна програма. Тъй като срокът на проекта вече е бил удължаван, със сигурност ще се актуализират клаузите за неустойките в договора и също е възможно да се търси нов изпълнител.

Като цяло, нарушенията и по трите рискови проекта са свързани със забавяне на строителните дейности. От министерството са взети мерки за засилване на контрола – проверките на място са увеличени на 3 пъти седмично, ще се правят и инцидентни ревизии. 

Рискови пътни проекти

Лот 1 на магистрала "Марица" от Оризово до Димитровград е в риск, обяви министър Ангелкова. По нейни думи беше предвидено строителството на обекта да приключи до края на тази година, но според ревизираната строителна програма той ще е готов през май 2015г.

Следващата седмица предстои среща със строителната компания – гръцката „Актор“, за да се обсъди 4-ти лот на „Струма“. Там беше констатирано забавяне при проверка на Агенция „Пътна инфраструктура“. Ако новата строителна програма не бъде реалистична, вероятно договорът с компанията ще бъде прекратен, каза Ангелкова.

Стана ясно, че приоритет за правителство е цялостното изграждане на АМ „Хемус“, предаде МТИТС. Проектът за цялото трасе ще бъде включен в обхвата на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. и ще бъде разделен на три етапа с обща индикативна стойност 780 млн. евро.

„Ще предложим на Европейската комисия да се увеличи националното съфинансиране за пътни проекти до 50%“, каза министър Ангелкова. По този начин общият бюджет на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. ще нарасне на около 2,5 млрд. евро. Средствата са необходими за реализация на основния приоритет в пътния сектор – доизграждането на АМ „Струма“, както и стартиране на работа по тунела под връх Шипка. Индикативната стойност на лот 3 от магистралата, която ни свързва с Гърция, е 750 млн. евро, а строителството под Шипка се оценява на 150 млн. евро.

 


На пресконференцията стана ясно, че недостигът за съфинансирането възлиза на 109 млн. лева, въпреки че предшественикът ѝ увери Брюксел, че парите са осигурени от бюджета. 

"30 млн. лева покриват спешни разходи за тази година, а останалите 79 млн. лева ще се вземат от капиталовите трансфери за НКЖИ през следващите години", обясни тя.

За следващия програмен период – 2014-2020-та, от министерството предвиждат да предложат националното съфинансиране, което сега е 15 %, да бъде увеличено.

Всички обществени поръчки, които компанията е обявила, но не са стартирали процедури по избор на изпълнител, са прекратени, каза още Ангелкова. Няма обаче да се прекъсват вече започнали ремонти по инвестиционната програма на НКЖИ, допълни тя. Те от своя страна ще бъдат прехвърлени към ОП "Транспорт", заради недостиг на пари за съфинансирането на ремонтите на жп линии с европейски пари 30 млн. лева от капиталовия трансфер.

Независимо от всички проблеми няма опасност от загуба на средства по ОП „Транспорт“ до края на 2014 г., но трябва да бъде ускорена работата, за да бъдат завършени всички проекти в рамките на 2015 г., заяви Ангелкова. По тази причина, през последните 10 дни, е изготвен е екшън план, включващ всички идентифицирани проблеми с конкретни мерки и срокове за тяхното решаване.