10 грешки, които да не правите, при стартирането на нов бизнес

Изгответе добра бизнес стратегия и внимавайте при наемането на персонал, съветват от Entrepreneur

22.05.2014 | 16:08 Редактор: Ирина Георгиева
10 грешки, които да не правите, при стартирането на нов бизнес

Започването на бизнес е трудно. Успешният старт е още по-трудна задача. Освен предизвикателството, пред което са изправени предприемачите,  да изградят една компания от нулата, те имат много малко или никакъв предишен опит в света на бизнеса. Дори и когато имат страхотни идеи, могат да възникнат проблеми като например управлението на млада компания с малко финанси и наемане на служители с ограничен бюджет.

Поради липсата на опит, много стартиращи компании са обречени на провал. За да не бъдете от тях, от канадското издание Entrepreneur правят списък на десетте най-често срещани грешки при стартирането на бизнес и съветват как да бъдат избегнати.


1. Създавате компанията си сам

Много малко компании, които са създадени от само един човек, са срещнали успех. Създаването на бизнес е трудна работа и често са нужни повече хора. Има върхове и спадове, с някои задачи могат да се справят малцина. Понякога след неуспехите е трудно да се продължи без насърчаването на друг човек. След криза в компанията е нужен план, който да продава, да изгради продукта или услугата.

Финансирането трябва да е подсигурено още преди стартирането на бизнеса.

В повечето случаи е доста трудно сам човек да изгради успешен план за старта на една компания и междувременно да намери парите за него.  Чрез малко помощ от страна на приятели или колеги можете да създадете успешно начало.

Още по темата

2. Пестите от изготвянето на бизнес план

Изготвянето на солиден бизнес план играе важна роля в успеха на вашата компания. Преди да започнете бизнеса си, е нужно да отговорите на следните въпроси:

Каква е целта на компанията? Кои са потенциалните клиенти ? Какви са мисията и ценностите й? Каква е желаната посока за развитие на компанията? Кои са конкурентите на компанията и какво правят те? Как може да се измери успеха на фирмата?

С други думи - един бизнес план трябва да определи основните аспекти при старта на компанията. При всяко едно ново начинание компанията трябва да се обърне към този бизнес план. Формалното изготвяне на плана не е от значение. Важното е планът да определя целта и посоката за развитие в по-дългосрочен план.

3.  Не оперирате добре с парите си
Когато стартирате компания, притежаването на пари е нещо голямо и трябва да знаете как да ги управлявате правилно.  Не харчете пари за излишни неща, извън стартирането на бизнеса, съветват експертите.

Една от основни грешки е да се харчи твърде много, когато например предприемачите станат твърде нетърпеливи и наемат повече от необходимото хора. В началото трябва да се наемат само тези служители, които са нужни за създаването на компанията.

4. Грешка е да нямате резервен план

Всеки търговец ще каже, че никога нищо не върви по план. В историята на Nokia имаше време, когато компанията имаше фабрика за хартия и правеше гумени ботуши. Днес Nokia е успешна телекомуникационна компания. За да станете успешен собственик на бизнес, подгответе резервен план за всеки по-лош сценарий  и бъдете гъвкави, ако първоначалната идея не успее.

5.  Мислене в малки мащаби

Ако един предприемач се е насочил към много малка пазарна ниша, успехът може да бъде неуловим. Инвеститорът Пoл Грeъм, основател на американската програма Y Combinator отбелязва, че много предприемачи смятат, че е по-безопасно да се насочат към по-малка група, където  конкуренцията не е толкова ожесточена. Това обаче често е пречка пред стартиращия бизнес изобщо да бъде забелязан. Затова мислете в големи мащаби.

6. Избирате грешно място за позициониране

Седалището на бизнеса е от изключителна важност. Изборът на място за бизнеса винаги е бил важен. Създаването на магазин на правилното място е от ключово значение, като се има предвид цената и демографските данни на потенциалните клиенти, а и на индустрията като цяло. Хубаво е да разположите компанията си там, където ще дойдат и парите. В момента едни от най-успешните технологични компании се намират в Силициевата долина, Сиатъл, Портланд, Орегон и Бостън. Затова и търсещите мащабно развитие в сектора се насочват натам.

7.  Грешно е да пренебрегнете интуицията си

Няма  нищо по-добро от инстинктите на един предприемач. Вероятно и това е причината много хора да стигнат далеч с техните начинания. Уверете се обаче, че това предчувствие се базира на ключови фактори при разработването на ефективност, бизнес стратегии или научни изследвания.

8. Стартирате в неподходящ момент

Още по темата

При старта на вашата компания, времето е всичко. Извън контрол са определени обстоятелства като икономиката или природните бедствия. Нужно е всеки предприемач да се увери, че компанията му е стартирала нито твърде рано, нито твърде късно. Прекалено бързият старт може да постави в риск цялото предприятие. Помислете за следното:  Дали това е продукт или услуга, която хората наистина искат точно сега? Готов ли е продуктът/ услугата  да бъде пусната в продажба?

От друга страна, не чакайте прекалено дълго. В противен случай има възможност всички пари да бъдат изчерпани или конкурентите да пуснат на пазара вашия продукт. Определете срокове и се впишете в тях.

9.  Процесът на наемане на служители/офис да не се случи по правилния за бизнеса начин

Бъдете сигурни, че не наемате служители или седалище твърде бързо, защото рискувате да изтощите компанията финансово. Не наемайте неквалифицирани служители, заради връзки или защото са ви приятели. При старта на компанията трябва да имате само квалифицирани кадри. Важно е да притежават и съответните документи – свидетелство за съдимост, сертификати, грамоти, отличия, признания и т.н.

10.  Твърде много външно влияние

Независимо дали става дума съвети или критика, обратната връзка от външен източник понякога може много да помогне. Също така обаче твърде многото външно влияние може да бъде вредно за бизнеса. Ако се вслушвате прекалено много в това, което ви се казва отстрани, много скоро може да осъзнаете, че не реализирате точно вашата идея. Затова вслушвайте се в това какво мислят хората около вас, но все пак внимавайте да не изневерите на себе си и идеята си.