Предизборна естетика и политически език на дрехите: Дяволът е в детайла

Политиците искат да ни прелъстят, не да ни убедят, обясни доц. Иванова

09.10.2015 | 13:49 Редактор: Ирина Георгиева
Предизборна естетика и политически език на дрехите: Дяволът е в детайла

В разгара на вече започналата предизборна подготовка у нас политиците включват постепенно арсенала си от средства за въздействие върху електората. Къде е мястото на естетическия компонент? С какви похвати трябва да боравят политическите персонажи? Каква е ролята на детайлите? Трябва ли в предизборната естетика да има колотирен щрих? Какъв трябва да е имиджът на политиците? Има ли място за импровизация, личен елемент, хумор и самоирония? Къде минава границата между естетиката и идеологизирания кич? Това са само част от въпросите, на които екипът на предаването ДНЕС потърси отговорите.

"Плакатът е художествено произведение в друга област. Имаме лист, брошура, съобщение." - коментира председателят на секция "Карикатура" към СБХ Любомир Михайлов. 

"Политиците искат да ни прелъстят, не да ни убедят. Важно е съдържанието на речта. Част от кандидатите в тази предизборна кампания бяха иронизирани, но всички те са продукт на нашето общество. Те не са карикатура, те са гротеска." - допълни доц. Мая Иванова, преподавател по естетика в СУ.

Качествата, които са пътят към предизборна и политическа естетика са морал, интелект и патос, смята доц. Иванова. Според нея не винаги префинената реч е пример за добро ораторство, но скъпите аксесоари биха могли да печелят аудитория. 

По телефона политологът Борислав Виларов коментира, че във всяка предизборна кампания има виц, а Любомир Милчев-Денди оприличи плакатите на "некролози". Той изрази мнение, че властта е като "шоу програма".

Например в първата половина на политическия си живот Ангела Меркел беше осмивана заради неудачни фризури и лошо облекло. Откакто е канцлер обаче, тя ходи само с костюми с панталон. И в тази нейна запазена марка се разбива всяка модна критика, коментират от екипа на предаването ДНЕС

"Жените държавници предпочитат да не демонстрират твърде много с женствени символи. Властта и политиката са предимно мъжки свят." - коментират експертите.

Гръцкото правителство разтърси модните правила. Алексис Ципрас рядко слага вратовръзка. Доскорошният финансов министър Янис Варуфакис крачеше по Даунинг стрийт и в кулоарите на гръцкия и европейския парламент, облечен в прилепнали панталони, дълго до колената черно зимно палто и ярка синя риза. Италианският премиер Матео Ренци подходи дипломатично и му подари вратовръзка. 

Председателят на ЕП Мартин Шулц не се сдържа и на няколко пъти коментира разтворената яка на гръцкия премиер. Почти целият кабинет на южната ни съседка копи-пейстна този стил на обличане. А Брюксел го изтълкува като желанието на Гърция да не зачита никакви норми.

В Ню Йорк всеки трети носи чанта с лицето на Обама, а другите продукти като блузи, анцузи и дори бебешки дрехи се продават като топъл хляб. Манията по този образ не само превзе Америка, но излезе извън границата на страната, за която казват, че управлява света. В Парижката седмица на модата дори известната френска дизайнерка Соня Ракел посвети серия от облекла на Обама. 

"Когато нещо не се появява по телевизията, било то продукт, политик или идея, все едно, че то не съществува." - обяснява Марчело Дел' Утри философията на постмодерната политика на Берлускони. 

Мнозина си спомнят агресивния, натрапчив и провокативен стил на агитация на Силвио. Той привличаше вниманието на избирателите по всякакъв начин - с непрестанно присъствие в телевизии, радиа и вестници, постери и билбордове, с писма и екстравагантни изказвания. 

Външни наблюдатели сравняваха предизборната кампания в Италия с буфонада. Той самият пък се сравняваше с Наполеон, Чърчил и Иисус Христос. Критиците му не пропуснаха да го иронизират, че явно страда от криза на самоличността. А той контрира: "Когато се стремиш да постигнеш резултат, трябва да използваш всички налични оръжия и затова аз мобилизирах уменията си на плейбой."

Бившият държавен секретар на САЩ Мадлин Олбрайт и до днес използва брошките за послания. Само по подбора на бижута антуражът й може да отгатне нейното настроение.

Чуйте всичко това в предаването ДНЕС