Денят ON AIR

Всеки делник от 18:45 часа
още

За и против споделеното пътуване

Журналистът Даниел Василев и предприемачът Петко Карамочев в коментар на горещата тема пред Bulgaria ON AIR

29.04.2016 | 20:58 Редактор: Тодор Петров
За и против споделеното пътуване

Споделеното пътуване е една от горещите теми в последно време у нас. Автобусните превозвачи организираха масов протест в София срещу сивия сектор в бранша. Икономическият журналист Даниел Василев и IT предприемачът Петко Карамочев коментираха в "Денят" по Bulgaria ON AIR споделената икономика и в частност споделеното пътуване.

"Споделената икономика не означава само споделен транспорт и идеята да се забрани този вид размяна означа да се забрани и размяната на книги, ако нещата стигнат до края. Случващото се в транспорта е вече под малко друга форма. Забраната е алогична и вредна. Тя означава, че се борим срещу форми на общуване, които са дълбоко установени", коментира Даниел Василев.

Според Петко Карамочев споделената икономика в Европа и САЩ представлява размяна на ресурси и активи, които остават неизползвани от техните собственици. Като пример той посочи свободните места в автомобилите.

"Съществуват много бизнес модели за споделяне. Случващото се в България е едно маскиране на фирми, които се занимават с масов транспорт под формата на споделено пътуване. Шокирах се, когато видях статистиката, че има организации, притежаващи по над 40 автобуса, които се маскират за споделено пътуване. Заобикалят се данъци и множество лицензи. Привърженик съм на споделената икономика, но когато някой пътува от точка А до точка Б, това не е същото, като в случая с голяма част от нашите превозвачи. Става дума за две различни услуги и трябва да правим ясна разлика", коментира по темата Карамочев. 

Даниел Василев опонира събеседника си, че така се получава много сходен икономически модел, близък до монопола. 

"Пазарът задоволява нуждите на потребителя, това не е нелоялна конкуренция. Няма да е правилно да въведат филтри за следене на споделеното пътуване. Затворим ли тези услуги ние удряме потребителите, увеличавайки разходите им. Така даваме още правомощия на органите, които утре могат да почнат да затварят групи във Facebook. Това ще доведе и до още по-големи разходи в съответното ведомство", обясни икономическият журналист.