Денят ON AIR

Всеки делник от 18:45 часа
още

Проф. Тодоров: Не се отделя достатъчно внимание на проблемите в образованието

Предприетите решения са повече или по-малко различни, хаотични и несистемни, посочи професорът

09.10.2015 | 20:08 Редактор: Ирина Георгиева
Проф. Тодоров: Не се отделя достатъчно внимание на проблемите в образованието

Не се отделя достатъчно внимание на проблемите в българското образование и до някаква степен те се неглижират. Това коментира проф. Добрин Тодоров, преподавател в Минно-геоложкия университет в Денят ON AIR с водещ Веселин Дремджиев. По думите му всички проблеми са посочени в отворено писмо на преподаватели, разпространено до всички отговорни институции.

"Вярно е, че констатациите са направени дори и от държавните органи. Много точно в Стратегията за развитие на висшето образование през последните години, те се описани. Тези, които са писали Стратегията са достатъчно честни, за да посочат и собствените грешки на държавата. Там е казано, че предприетите решения са повече или по-малко различни, хаотични и несистемни - като цяло не спомагат за излизане от кризата на висшите учебни заведения." - обясни проф. Тодоров.

В България има 52 университета, от които 37 са държавни, посочи експертът. По думите му през последните години е проведен процес на оценка на висшите училища - както в институционално отношение, така и по професионални направления. Констатирано е, че има големи разлики между тях, съобщи проф. Тодоров.

"Това, което искаме е държавата да въведе минимални изисквания за влизане в системата, а и за излизане." - посочи преподавателят.

Проф. Тодоров отбеляза, че до този момент се говори главно за студентите, но не и за преподавателите, където също има проблеми.

"На първо място проблемите са на входа - държавата допусна преди няколко години навлизането на колеги, чиято професионална квалификация не е доказана. Българската традиция беше, когато се назначават млади асистенти те да минават през конкурс, но преди няколко години се прие нов закон за академичния състав и се отвори вратичка да има асистенти без конкурс." - поясни проф. Тодоров.

На изхода е другият проблем, посочи проф. Тодоров. 

"Става дума за трудното правене на кадрова политика при невъзможност да се предвиди кога преподавателите, които са навършили пенсионна възраст реално ще напуснат системата, защото преди няколко години се въведе едно изключение от общото правило, което предвижда на 62 години рехабилитираните преподаватели да бъдат пенсионирани. Това им дава правото договорите им да бъдат удължавани с една, две, три години." - обясни професорът.

Чуйте останалата част от коментара тук: