Club Investor 29.07.2014

Каквно може и какво не може служебният кабинет

29.07.2014 | 21:24 Редактор: Красимир Лаков
Club Investor 29.07.2014

Коментарното предаване на България он еър Клуб Инвестор, с Ивайло Лаков на 29.07.2014 е на тема "Какво може и какво трябва да свърши служебното правителство?"


Преди няколко дни президентът Росен Плевнелиев поиска от депутатите да гласуват правомощия за служебния кабинет да може да договаря външни заеми.

Причина за подобно искане може да бъдат опасения от форсмажор във финансите на държавата. И наистина: логично е, щом някои може да предизвика изкуствени трусове с банките, да е наясно и кога държавата е най-уязвима. Когато управлява служебно правителство и няма парламент. Какви са рисковете и трябва ли служебните министри да имат разширени правомощия просто за застраховка?


Другата сфера, която се нуждае от повече яснота и стабилност е енергетиката. Системата има нужда от корекции. Специалистите например са единодушни, че сегашната цена на тока трябва да се повиши, според някои анализатори с цели 20%.

Дълговете на НЕК са толкова големи, че хипотезата за фалит е съвсем реална. Не е ясна и съдбата на големите енергийни проекти. Какво става с Южен поток и ще строим ли седми блок на АЕЦ Козлодуй с Уестингхаус, чийто президент пристигна в България. Дали служебното правителство може и трябва ли да прави нещо на терена на енергетиката или е по-добре да остави всички ключови решения за редовния кабинет?


Системата на здравеопазването и хроничната липса на пари в нея е следващият сектор, който свети в червено. Напрежението в здравеопазването се задържа нанеобичайно високо ниво в последните месеци, както в спешната помощ, така и в повечето болници. И докато лекарският съюз настоява за актуализация в бюджета на здравната каса от порядъка на 330 милиона, това, което получава е в най-добрия случай със 100 милиона по-малко. Аргументът е, че няма смисъл да се наливат пари в нереформирана система. Реформата обаче има много висока политическа цена и това е най-логичното обяснение за бездействието от страна на държавата. И тук въпросът е какво може и дали трябва служебно правителство да нанася корекции.

 


Иначе безспорната задача номер 1 на един служебен кабинет е да организира провеждането на изборите. Има ли някакви особени трудности тук?
Това са темите които ще дискутираме в следващите 60 минути с моите гости в студиото:


Това са Красимир Ангарски, финансист бивш министър в служебния кабинет на Софиянски през 97, Атанас Кацарчев, бивш заместник министър на финансите в кабинета Сакскобургготски, Румен Овчаров, политик и бивш министър на енергетиката в правителствата на Виденов и Станишев, професор доктор Цекомир Воденичаров, национален консултант по обществено здраве и мениджмънт и Иво Инджов, политолог.

Вижте предаването в следващото видео: