МТИТС: Новите лични карти ще имат един или два чипа

Проектът, който ще позволи на държавната администрация да обменя данни по електронен път, ще бъде готов тази есен

15.07.2015 | 09:57 Редактор: Ирина Георгиева
МТИТС: Новите лични карти ще имат един или два чипа

Проектът, който ще позволи на държавната администрация да обменя данни по електронен път, ще бъде готов тази есен, съобщи заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Валери Борисов за БНР.

"Административното обслужване на гражданите и бизнеса се разделя в съотношение 80 на 20 в полза на общинските администрации, т.е. 80% от административното обслужване се извършва от общините. В тази връзка има общини, които са много напред в модерното административно обслужване, има и други, които за съжаление са по-малките, които поради липса на квалифицирани IT експерти и намалени финансови средства не предлагат такова ниво на обслужване." - обясни зам.-министър Борисов.

Всяка една от централните администрации сама за себе си е достатъчно добре развита от гледна точка на е-управлението, но проблемът там е липсата на интензивен обмен на данни между администрациите по електронен път, допълни зам.-министър Борисов.

В резултат на промените в Закона за държавния служител, които предстои да бъдат приети през есента, ще бъде създадена база данни с експерти, които са преминали първо ниво на оценяване и във всеки един момент, в който дадена администрация има нужда от експерт с конкретен профил, първата крачка, която трябва да направи, е да се обърне към този списък с хора, обясни зам.-министър Борисов.

Валери Борисов отхвърли опасенията, че съставянето на подобни списъци предполага политическа чистка. Според него по-скоро служителите ще бъдат предпазени от такава. По думите му в момента се прави финансова обосновка на проектозакон за електронна идентификация, който ще бъде внесен в НС през есенната сесия.

Новости ще има и при личните карти:

"Новите лични карти ще се различават от настоящите по това, че ще имат един или два чипа върху тях, а каква информация допълнително на електронния идентификатор ще има върху личните карти, зависи от решението на държавата. /…/ На база електронния идентификатор и системите, които го поддържат, може да бъде разработена и системата за електронно гласуване, която ще гарантира правото на всеки да гласува и ще раздели гласуващият от начина, по който ще гласува." - обясни зам.-министър Борисов.

До края на годината данните от 120 регистъра ще бъдат отворени, съобщи още Валери Борисов:

"На тази база бизнесът ще може да разработва нови приложения, които ще са полезни за всички нас. Ако имате адресите на всички аптеки в дадено място с тяхното работно време, тази информация може да бъде наложена върху картата на съответното населено място и преди да тръгнете към аптеката, да направите справка коя е най-близката работеща." - коментира зам.-министър Борисов.